Bevásárlókör szervezés

Kihívás

Szervezek egy bevásárlókört.

Eredmény

Jó áron jutok hozzá a jó árukhoz.

Ha Magyarországon mindenki csinálná

Emberarcú lenne a kereskedelem.

Adatok


51 kg CO2
501 gm2
30 pont


Bevállalnád? Lépj be!

Összes megtakarítás

204 kg CO2
2004 globál ha

Nincs mit, nincs hol, nincs hogy

Sokan szeretnének jó minőségű és megbízható termékeket megfizethető áron vásárolni, azonban ez gyakran nem olyan egyszerű. Egyedül ritkán jut idő arra, hogy felkutassunk minden jó beszerzési forrást és onnan elégítsük ki igényeinket rendszeresen.

Ráadásul nem is mindig érdemes: minek vennék például egymagamnak mosószódát 50 kilós kiszerelésben? Csak azért, mert így érné meg? Ha viszont elmegyek érte autóval, a benzinköltséggel is számolva nem tartok sokkal előrébb, mintha továbbra is a sarki natúrboltban venném meg kilónként.

Vagy mit csináljak, ha ugyan tudnék olyat, akitől szívesen vennék vágott baromfit, csak éppen az ország másik részében lakik, nekem viszont nincs kocsim?

Vagy hiába próbálok segíteni egy bajban lévő szabolcsi almatermelőn, ha veszek tőle magamnak 50 kiló almát, azzal valójában még nem húztam ki a pácból. De hogyan vegyek tőle többet?

Erre jó egy bevásárlókör!

Mint azt már egyre többen felismerik, érdemes másokkal összeállni, és együtt vásárolni. Ilyen bevásárló körökből és közösségekből már Magyarországon is van kisebb és nagyobb egyaránt, a világban pedig találni egészen nagyokat és a termelő-fogyasztó együttműködését hosszú távú és szoros alapokra helyezőket is.

Egy bevásárlókör vagy -közösség alapesetben nem szól másról, mint hogy többen összeállnak, mert így

  • be tudnak szerezni olyan árukat, amik önállóan nem, vagy nehezebben lennének elérhetőek (pl. vidéki termelők esetében);
  • a kiválasztott árukat kedvezményesebb árakon tudják beszerezni (kevesebb fuvarral több áru szállítható, s ha többet veszünk, alacsonyabb áron adják);
  • csökkentik a különböző dolgok megvásárlására fordított összes időt (nem kell mindenkinek külön-külön beszereznie mindent);
  • meg tudják egymás között osztani a beszerzéssel járó feladatokat (valaki ide megy, valaki oda).

Ráadásul számoljunk a kényelmi dimenzióval is: ha közvetlenül szeretnék vásárolni a termelőktől, nem kell egymagamban felvenni velük a kapcsolatot, nem kell egyenként elutaznom hozzájuk, de nem is kell önállóan kitapasztalnom, hogy mennyire megbízhatóak, vagy hogy milyen minőségben termelnek. Mindezeket a feladatokat a vásárlókör kollektíven oldja meg, amiben az egyes emberre csak kisebb feladat hárul, mintha önállóan csinálná.

Azon túl azonban, hogy ilyen módon időt, energiát és pénzt takaríthatunk meg, egy-egy bevásárló kör további előnyöket is nyújt

  • gazdasági és környezetvédelmi szempontból,
  • a vásárlóknak és termelőknek

egyaránt.

A bevásárló kör előnye, hogy

  • csökkenti a szállítási terheket és a göngyöleges kiszerelés miatt a csomagolóanyagok mennyiségét;
  • mérete miatt a termelőknek is gazdaságosabb: együttesen több árut vesznek ilyen módon a termelőktől, aminek révén jobbak lesznek piaci kilátásaik;
  • a rendszeres kapcsolattartás és visszajelzések révén a termelők optimalizálni tudják termelésüket: jobban képben lesznek mire, miből és mikor lesz szükség, így végső soron a feleslegek termelése is csökkenthető;
  • a fogyasztók visszajelzéseket adhatnak a termelőknek, és akár változásokat is kieszközölhetnek a termelési módszereket és a megtermelt árukat illetően.

De ez még nem minden: a bevásárlókör közösséget is épít. Megerősíti az eddigi kapcsolatokat és újakat alakít ki. Lesz másokkal közös ügyem, ami egy már létező közösség esetén új dimenzióval is gazdagíthatja azt.

Hogyan kezdj hozzá?

A bevásárlókör megszervezésének sokféleképpen hozzá lehet kezdeni. Jó kiindulópontok lehetnek például az olyan alapélelmiszerek, mint a krumpli vagy az alma: beszélj egy kiszemelt gazdasággal, hogy milyen feltételekkel tudnál nagy tételben vásárolni, majd hirdesd meg a lehetőséget a környezetedben, ahonnan szívesen vennél csatlakozókat leendő vásárlókörötökhöz (munkahelyeden, lakóházadban, a baba-mama klubban, az egyházközségben stb.).

Ha ez az akció sikerrel járt, kérdezz meg mindenkit, aki vásárolt az áruból, hogy lenne-e kedvük más esetekben is ilyesmit csinálni.

Ezt követően szervezz össze egy megbeszélést azokkal, akik igent mondtak, s vázold fel, hogy mi az alapötlet. Beszélgessetek el róla, hogy kinek milyen rendszeres vásárlási igénye van, amit szívesen oldana meg ilyen módon. Beszélgessetek arról is, kinek milyen lehetősége volt erre eddig, s hogy ki milyen lehetőséget ismer (legalább hallomásból).

Ezt követően dolgozzátok ki a bevásárlókör kereteit:

  • állapodjatok meg, kinek mi lesz a szerepe;
  • válasszátok ki, hogy milyen kommunikációs csatornán fogtok kommunikálni (alkalmas lehet erre egy internetes csoport és levelezőlista létrehozása);
  • találjátok ki, hogy milyen módon megy majd az elosztás;
  • egyezzetek meg, milyen módon osztjátok el majd igazságosan a beszerzéssel járó költségeket.

Mindez persze csak néhány a lehetséges és megvitatandó kérdések közül. Ezért érdemes utána nézni, más csoportok hogy működnek, és érdemes kapcsolatba is lépni velük.

A beszerzési helyek felkutatásához pedig használjátok a Zöld Térképet!

Melinda Ivanov-Kiss képe
Melinda Ivanov-Kiss
6 év

Azt hittem, hogy milyen bonyolult dolog ez és erre biztos nem lenne időm, de csak ott motoszkált a fejemben. Aztán még 3 lelkes anyukával belevágtunk, működik is a Fóti Kosár :)
fotikosar.ivanov.eu

Melinda Ivanov-Kiss képe
Melinda Ivanov-Kiss
6 év

Mi ezt tulajdonképpen már működtetjük is, csak nem így formaliztálva. a helyi anyukákkal így rendelünk netről, hogy megspóroljuk a száééítási költséget.

micimacko