Felfújt kerekek

Kihívás

Felfújom az autóm kerekeit.

Eredmény

Nagyobb biztonságban leszek, kímélem a gumikat és egy csomó benzint is megspórolok.

Ha Magyarországon mindenki csinálná

Egy év alatt 90 millió liter benzint és 260 ezer tonna széndioxid-kibocsátást spórolhatnánk meg.

Adatok


1.5 kg CO2
3 gm2
10 pont


Bevállalnád? Lépj be!

Ezt a kihívást eddig 0 ember vállalta be

Összes megtakarítás

Sokat pöfögünk

Sokan és sokat autózunk nem csak a világon, de Magyarországon is:

  • a magyar háztartások 80–85%-a használ személygépkocsit
  • és összesen több mint 3 millió, átlagosan 11 év körüli kocsink van forgalomban,
  • aminek a nagy része benzines, ötöde pedig dízel üzemű.

2009-ben közel 1,5 milliárdszor szálltunk be a kocsiba és közel 24 milliárd kilométert tettünk meg vele napi utazásainkhoz, átlagosan 18km-t autózva egy-egy alkalommal.

Az autózással járó sok és sokféle probléma közül az autótulajdonosok számára a legnyilvánvalóbb maga az üzemanyag, ami egyre drágább és drágább. Környezeti szempontból azonban a jelenleg használt üzemanyagokkal nem a drágaságuk miatt van probléma, hanem mert döntő mértékben kőolaj alapúak, és elégetésükkel szén-dioxid kerül a légkörbe, ami pedig mennyisége miatt – elsősorban az ember gazdasági tevékenysége miatt felszabaduló – legfontosabb üvegházhatású gáz.

Egy liter üzemanyag elégetése körülbelül 2,5 kiló széndioxid-kibocsátással jár (a benziné kicsit kevesebb, a dízelé kicsit több), de erre még rájön az olajkitermelés, -finomítás és szállítás („kúttól az autóig”) plusz 15-20%-os karbonköltsége.

Így egy liter üzemanyag 2,9 kilogramm szén-dioxid kibocsátását jelenti. Egy átlagos 18 kilométeres út széndioxid-kibocsátásának az ellensúlyozására két 40 év körüli fára van szükség – de ezek is csak egy év alatt tudják kivonni a légkörből ezt mennyiséget.

2009-ben összesen 4515 millió liter üzemanyag fogyott el a magyarországi töltőállomásokon (a más országokból behozott és csempészett üzemanyag tehát nincs benne), ami több mint 13 millió tonna szén-dioxid kibocsátásával járt.

Ha már autó, megfelelő nyomást kérünk

Az autózás nem minden esetben kerülhető el, váltható ki. Ha viszont már autózunk, akkor is számos lehetőség van arra, hogy csökkentsük a fogyasztásunkat.

Az egyik legalapvetőbb tennivaló az autó kerekének felfújása optimálisra. Az alacsony guminyomás miatt a kerék jobban ráfekszik az útra, visszafogja az autó teljesítményét, és mivel ezt általában úgy próbáljuk meg kompenzálni, hogy gázt adunk, végeredményben nagyobb fogyasztást okoz. Minden hiányzó tized bar 0,5%-kal is növelheti a fogyasztást!

Emellett a nem megfelelő guminyomás balesetveszélyes is, mert csökkenti az autó stabilitását, valamint rontja a kerekek teherbírását is.

A gumi ilyenkor ráadásul jobban is kopik, ami miatt

  • egyrészt nagyobb lesz a kopásból adódó részecskeszennyezés,
  • másrészt az abroncs ilyenkor túlmelegedhet és megsérülhet, ami balesethez is vezethet,
  • harmadrészt pedig hamarabb is kell majd lecserélned, ami szintén nem olcsó mulatság.

Erről, úgy tűnik, kevésbé veszünk tudomást: egy 2010-es vizsgálat például hat vidéki városban 1300 autót vizsgált meg szúrópróbaszerűen ebből a szempontból. A járművek mindössze 27,5%-án volt mind a négy abroncs helyes nyomásértékre beállítva, ellenben negyedén egyetlen helyes nyomásértékkel futó abroncs sem volt, 40%-ukon pedig legalább egy, a veszélyes tartományhoz tartozó nyomásértéket mértek.

Európai adatok szerint pedig a gépjárművezetők 90%-a vezet nem megfelelő nyomású kerekekkel.

Hogy csináld, mire figyelj?

Jobb, ha minden héten, de legalább havonta ellenőrzöd a guminyomást, és a kocsi gyártója által javasolt értékre állítod be. Ezt szinte mindegyik benzinkútnál meg tudod tenni, így nem kíván semmilyen beruházást a dolog.

A megfelelő guminyomás az autó típusától függ, erre vonatkozó információt az autó használati utasításában és/vagy az autón (pl. alvázon, üzemanyagtartály-ajtón, kesztyűtartóban) elhelyezett matricán találsz.

Fontos, hogy akkor ellenőrizd a nyomást, amikor hideg a kerék.

Vigyázz arra is, hogy ne fújd túl a gumikat. Ezzel ugyanis csak koptatni fogod őket – a túlfújt gumi élettartama akár az eredeti 50%-ára is lecsökkenhet. Márpedig a gumicsere nem csak drága, de az új gumik előállítása klímabarátnak sem nevezhető.

Ha megfelelő a nyomás

Amennyiben megfelelő az abroncsokban a nyomás, akkor megelőzöd gumiabroncsaid idő előtti tönkremenetelét: a gumik kopása megfelelő gumiabroncs-nyomás esetén legalább 12%-kal kisebb.

Még ennél is fontosabb azonban, hogy takarékoskodsz az üzemanyaggal: körülbelül 2%-kal alacsonyabb lehet a fogyasztásod ahhoz képest, mintha nem figyelnél erre oda. Attól függően, hogy mennyit vezetsz, ez akár több 10 liter is lehet évente.

micimacko