• strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 906.
  • strict warning: Declaration of views_handler_field_username_comment::init() should be compatible with views_handler_field::init(&$view, $options) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/nodecomment/views/views_handler_field_username_comment.inc on line 48.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 744.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 159.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 134.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 134.

Sport heti egyszer

Kihívás

Ebben a hónapban minden héten egyszer sportolni fogok.

Eredmény

Kiadom magamból a feszültséget, felfrissülök és javítok az állóképességemen.

Ha Magyarországon mindenki csinálná

Nyugodtabb társadalomban élnénk, amelyben egyre nagyobb értéke lesz az egészségmegőrzésnek.

Adatok


20 pont


Bevállalnád? Lépj be!

Összes megtakarítás

Keveset mozgunk

A 15 évesnél idősebb lakosság két harmada semmilyen sporttevékenységet nem végez, s mindössze 16%-a mozog legalább havonta többször. Legrendszeresebben a középiskolások sportolnak, miközben

  • a 18-27 éveseknek már csak harmada,
  • a 30-39 éveseknek 17%-a,
  • a 40-49 éveseknek tizede,
  • az 50-59 éveseknek 7%-a,
  • a 60 év felettieknek pedig mindössze 4%-a

mozog rendszeresen. 

És az igazi meglepetés most jön: Magyarország lakóinak ötöde nem gyalogol még napi tíz percet sem!

Miért baj ez?

A mozgáshiány több súlyos egészségügyi következménnyel jár: rontja a fizikai állóképességet és a szellemi teljesítőképességet is. A mozgáshiány a tartási problémák egyik kiváltója, ami egyre gyakoribb a fiatalok között, de növeli a túlsúlyosság kialakulásának veszélyét is, amiben pedig különösen rosszul állunk.

Magyarországon ugyanis a minden második felnőtt túlsúlyos, minden ötödik pedig egyenesen elhízott (a túlsúlyosság megítélése a testtömeg-index, azaz BMI alapján lehetséges, ami a kg-ban mért testsúly és a méterben mért magasság négyzetének hányadosa – a túlsúly 25 BMI, az elhízottság 30 BMI felett kezdődik).

És hogy miért is baj ez?

  • Átlagosan 30 kilónyi túlsúly 5 évvel rövidítheti meg a várható élettartamot;
  • a már 20 éves korban kialakult elhízás a férfiak élettartamát tizenhárom, a nőkét nyolc évvel rövidíti meg;
  • 40 éves korban ugyanez a szám hat, illetve három.

A súlytöbblet igencsak megterhelő a szervezet számára, akadályozza megfelelő működését. Ezért a túlsúly sok egyre súlyosbodó állapottal járó betegségnek a melegágya: az elhízás egyaránt hajlamosít a

  • szív és az agy keringési megbetegedéseire,
  • vérnyomás problémákra,
  • cukorbetegségre.

Emellett a tartós elhízás

  • károsítja a májat,
  • tönkreteszi az ízületeket,
  • zavarja a női ciklusokat,
  • nemzőképtelenné tehet, és akár
  • emésztőrendszeri daganatokat is előidézhet.

De ez még nem minden! Egy olyan szépség-fetisiszta társadalomban, mint a miénk, ahol a telt idomokkal szemben a sportosság és a soványság számít értéknek, a túlsúlyosság önértékelési zavarokhoz, szélsőséges esetben pedig a mások általi megvetettséghez és kiközösítettséghez is vezethet. Az ezek eredményeként fellépő feszültség és szorongás amellett, hogy gyengíti az immunrendszert, további komoly betegségek kiváltója is lehet.

Mindezek után, mozgáshiányos életmódunk ismeretében már nem is olyan meglepő (még ha nem is kizárólag a mozgáshiányból következik), hogy

  • a magyar lakosság egészségügyi állapotát leíró mutatókat tekintve messze elmaradunk a fejlett országoktól; vagy hogy
  • kimagaslóan magas a depressziós zavarokkal küszködők száma: a lakosság mintegy 15%-a érintett a problémában, s egyidejűleg 3-5%-a szenved súlyos depresszióban.

Végül: a túlsúlyosság drága dolog. Bizonyítottan visszaveti a termelékenységet, a belőle fakadó betegségek kezelése pedig nagy költségeket emészt fel.

Egyes számítások szerint a túlsúlyosság okozta problémák viszik el az egészségügyi költségvetés 6%-át, ebben azonban még nincsenek benne az elvesztett munkanapok, a rokkant nyugdíj vagy az idő előtti elhalálozások költségei. Mint ahogy az sem, hogy a túlsúlyosság miatt vajon milyen forintosítható kára keletkezik az egyes embernek.

Sajnos azonban a magyarok jelentős része későn, 60 éves kora felé jön rá arra, hogy egészsége jelentős mértékben saját magán múlik. S bármennyire is hihetetlen, sokan még ekkor sem vállalnak felelősséget saját egészségükért.

Mozdulj, sohasem késő!

Minden tartósan leadott kilogramm javítja az életminőséget és meghosszabbítja az életünket – a rendszeres testmozgás 3-5 évvel is meghosszabbíthatja életünket. 5-10%-os súlyleadás eredményeként javul az egészség minősége, a hangulat és az önkép, nő az önbizalom.

Ráadásul a rendszeres mozgás közrejátszik a minket érő stressz levezetésében, a depresszió megelőzésében. Az intenzív mozgás során a szervezetben endorfin szabadul fel – fontos természetes drog ez, ami nélkül üresnek, boldogtalannak érezzük magunkat, pont, mint egy leeresztett lufi.

Azt, hogy a rendszeres sport pozitív irányban befolyásolja általános egészségérzetünket, a közvélemény kutatások is alátámasztják: a rendszeresen sportolók rendszerint elégedettebbek egészségi állapotukkal.

A kulcsszó azonban a tartósság: olyan életmódot kell kialakítani, amiben a leadott súlytöbblet nem ugrik vissza ránk. Ennek alapvető feltétele a rendszeres testmozgás!

Bár ideálisnak a legalább heti négyszer félórás intenzív mozgás tekinthető a hosszú, egyoldalú és fárasztó edzésekkel szemben, a semminél már azzal is előrébb vagy, ha hetente legalább egyszer megmozgatod magadat. Mindenképp figyelj rá, hogy

  • arányos legyen a terhelés: mozgasd meg minden testrészedet, de ne erőltesd meg egyiket se;
  • fokozatosan terheld magad: ne próbáld meg egyből lefutni a maratont vagy átúszni a Balatont;
  • ne terheld meg az izületeidet: alaposan melegíts be és ne erőltesd túl magad;
  • a végén ne sajnáld az időt a levezetéstől és a nyújtástól;
  • viselj a választott sportnak megfelelő öltözetet, lábbelit.

Ha csak heti egy testmozgást engedsz csak meg magadnak, akkor a következő lehetőségeket ajánljuk:

  • legalább félnapos gyalogos vagy kerékpáros túra
  • egy kiadós úszás
  • jóga
  • alapozó gyógytorna
  • tánc.

Mire mész vele?

Ha például 4-5 órán keresztül gyalogolsz, azzal körülbelül 800 kalóriát égetsz el, ha pedig két órán keresztül táncolsz, azzal 400-at. Ezzel bizony a rossz táplálkozási szokásoknak és torkosságoknak legalább egy része kompenzálható lenne, nem is beszélve arról, hogy ha belejössz, a teljesítményed hamarosan ennél sokkal jobb lesz!

Baba Babavirag képe
Baba Babavirag
6 év

mindennap sportolj magadért,mert késöbb meghálálja a tested,lelked!