• strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 906.
  • strict warning: Declaration of views_handler_field_username_comment::init() should be compatible with views_handler_field::init(&$view, $options) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/nodecomment/views/views_handler_field_username_comment.inc on line 48.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 744.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 607.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 159.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 134.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/okofzhu1/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 134.

Szemétposta

Kihívás

Kiírom a postaládámra, hogy nem kérek szórólapot.

Eredmény

Egy átlagos ember kéthavi vízfogyasztását spórolnám meg.

Ha Magyarországon mindenki csinálná

Annyi vizet tudnánk megspórolni, mint amennyi a Dunán Budapestnél egy egész hónap alatt folyik át , és annyi energiát, amennyit a paksi atomerőmű 3 hónap alatt termel.

Adatok


17 kg CO2
170 gm2
10 pont


Bevállalnád? Lépj be!

Összes megtakarítás

612 kg CO2
6120 globál ha

Betömik

A Humusz 2010-es felmérése szerint háztartásonként egy év alatt több mint 26 kiló reklámanyaggal és –küldeménnyel tömik tele postaládáinkat (más felmérések szerint 70-80 kiló is van).

Ez a szemétposta-áradat nemcsak bosszantó (például amikor a rendes levelek a szó szerint betuszmákolt reklámújság miatt gyűrődnek össze), de drága és környezetszennyező is. Gondold csak el, országos szinten közel 100 ezer tonna papírról van szó!

Ennek a mennyiségnek ráadásul a harmada még a reklámosok szerint is kapásból a kukában köt ki, anélkül, hogy a lakásokba kerülne. Számunkra azonban a maradék mennyiség sorsa is kérdéses: az, hogy beviszik a lakásba, még nem jelenti, hogy el is olvassák.

Drága

A sok reklámanyag nemcsak annak drága, aki reklámoz benne. Neked is. Mert bár egyelőre nem mennyiségi alapon fizetjük a szemétdíjat, de a szemét kezeléséért így is fizetni kell. Méghozzá nem is keveset.

2009-ben a lakosságtól több mint 2,5 millió tonna hulladékot gyűjtöttek be, lakásonként 637 kilót. Bár a szemétdíj településenként igen változó, ha úgy vesszük, hogy az átlagos szemétdíj évi 18-20 ezer forint körül mozog háztartásonként (nagyobb városokban drágább, kisebb településeken gyakran olcsóbb), akkor körülbelül egy ezrest kell fizetned minden évben a kukába kerülő reklámanyagok után.

Ha pedig vagy olyan jófej, hogy annak ellenére szelektíven gyűjtöd a hulladékot, hogy nem a háztól gyűjtik be azt, akkor minimum a szabadidőddel fizetsz a reklámanyagok begyűjtéséért és az otthoni plusz munkáért, az esetleges kellemetlenségekért nem is beszélve. (Persze, ettől a szemétdíj nem lesz olcsóbb.)

Környezetszennyező

Mi mindenre van szükség egyetlen tonna papír előállításához? Csak a nyersanyag és energia tekintetében

  • 417 m3 vízre,
  • 1700 kg fára,
  • 717 kWh energiára

új papír, és

  • 100 m3 vízre,
  • 1150 kg fekete-fehér újságpapírra,
  • 300 kWh energiaára

szürke újrapapír esetén.

Persze ehhez még hozzáadódik mindaz, ami a reklámanyagok elkészítéséhez (festékek, lakkok stb.), terjesztéséhez, de a folyamat elején már a nyersanyagok előállításához is kell (legyen szó akár fakitermelésről, akár a használt papír begyűjtéséről).

Még ez sem minden. A felhasznált nyersanyagokon és energiamennyiségen túl számot kell vetni még a papírgyártás mai léptékéből fakadó további járulékos problémákkal, így többek között

  • az erdőirtással (évente több mint 500 millió köbméter fát vágnak ki világszerte papírgyártás céljára, nem ritkán értékes őserdőkből);
  • a papírgyártás kedvéért telepített erdők monokultúrás művelési módjából fakadó problémákkal;
  • a folyók és élővizek szennyezésével (foszfor, nitrogén, szerves anyagok);
  • a papírgyártáshoz kapcsolódó levegőszennyezéssel (elsősorban is a savas esőket kiváltó nitrogén-dioxid és kén-dioxid).

Mindeme problémák még drágábbá teszik a papírt környezetvédelmi szempontból, legyen szó akár hagyományos, akár újrapapírról. Takarékoskodni mind a kettővel kellene, mert így is, úgy is a természeti erőforrásokat és a környezetet kíméljük.

És ha kiírom a postaládámra?

Tapasztalataink szerint a reklámanyagoknak legfeljebb csak 10-20%-aa készül újrapapírból. Ha csak az előállítással kapcsolatos nyersanyag és energiaigényt vesszük figyelembe, átlagos papírunk akkor is közel 400 ezer liter vizet és 640 kilowattóra energiát igényel tonnánként.

Azaz, ha Magyarországon mindenki a szemétpostások értésére adná, hogy nem kér az ilyen anyagokból, és persze ha ezt tiszteletben is tartanák (akár jószántukból, akár pedig mert törvény kötelezné őket magánszféránk tiszteletben tartására), akkor éves szinten

  • háztartásonként jó 10 ezer liter vizet és mintegy 17 kilowattóra energiát,
  • országosan pedig 100 millió köbméter vizet és 170 gigawatt energiát lehetne megtakarítani.

Ne gondold, hogy nem ér semmit, hogy kiírod. Ezt nem csak a reklámszemetelők látják, hanem a szomszédaid és mások is. A kiírással felhívod a figyelmet a problémára, tudatosságot és talán még divatot is teremtesz. Ha már elég sokan fognak a reklámküldemények ellen tiltakozni, a reklámozók és a szabályozók is lépni fognak.

Mit tehetsz, hogyan csináld?

Nagyon egyszerű: írd ki a postaládádra, hogy nem kérsz reklámanyagot! Ilyen matricát csinálhatsz magad is, de papírboltokban is kapni, vagy egyes civil szervezetektől is kérhetsz.

Ha ezt nem tartják tiszteletben, lődd be, hogy nagyjából mikor jönnek a reklámszemetelők, és mond meg nekik személyesen is. Ha ez sem használ, a rendszeres reklámküldemények küldőinek írj levelet, és szólítsd fel őket, hogy ne küldjenek neked ilyet.

Van már olyan szolgáltatás is, amin ha regisztrálsz, megígérik, partnereik ezentúl csak online küldik el neked reklámanyagaikat. Ezzel viszont, bár kétségkívül sok papírt meg lehet takarítani, email fiókodat nyitod meg a reklámküldemények előtt, amelyekre ettől fogva már azt sem igen mondhatod, hogy kéretlenek lennének. Ráadásul a postaládádon az adott szolgáltatást fogod hirdetni – bár ehhez legalább ingyen adnak matricát.

A névre szóló reklámküldemények esetében a kiírás nem használ, a lemondás viszont igen. Először is tiltsd le személyes adataid kiszolgáltatását a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalánál (korábbam BM Központi Adatfeldolgozó).

Amíg ezt nem teszed meg, címed a központi nyilvántartásból is a cégekhez kerülhet. A letiltást kezdeményezheted elektronikusan, írásban, de a lakóhelyed szerinti illetékes jegyzőnél akár személyesen is.

Az ilyen reklámküldeményeken elvileg lennie kell egy email címnek, címnek, telefonszámnak is, ahol lemondhatod a reklámküldeményeket – erre törvény kötelezi a reklámozó cégeket.

És végül: legyél résen a különböző „közvélemény-kutatókkal”, nyereményjátékokkal, szolgáltatókkal kötött új megállapodások aláírásakor. Sokan ilyenkor adjuk ki önként és mit sem sejtve lakcímünket – pedig innentől kezdve azzal már a cégek akár már kereskedhetnek is.

Győződj meg tehát róla mindig, hogy aláírásoddal nem járulsz-e hozzá, hogy reklámküldeményeket („ajánlatokat”) küldjenek a számodra.

SzKatalin képe
SzKatalin
4 év

Már kb. két hónapja kiraktam a matricát, és szerencsére azóta lényegesen kevesebb lett a bedobott anyag. (Bár még mindig akad egy-kettő hetente.)

Nyiknyak képe
Nyiknyak
5 év

Bár örömmel és lelkesedéssel teljestettem a küldetést, a világon senkit nem érdekel! Ugyanúgy tömik tele a postaládánkat

Dókáné Éva képe
Dókáné Éva
6 év

Én, nemrégiben az elsőszámú kecskeméti ökokörvezetőtöl kaptam 10 ilyen kis matricát, amit szétosztottam az ismerőseim között és a magam postaládájára is kiragasztottam egyet. 2010. novemberében 11,5 kg szóróanyagot gyűjtöttem össze a postaládámból. (Nem ment kárba, a gyerkőcök papírgyűjtési versenéyre neveztünk be vele.)